Pakuotės dizainas  akivaizdus prekės ženklo realizavimas, įkūnijantis pagrindines ženklo idėjas.
Pakuotė parodo produkto išskirtinumą, geriausias jo savybes, atsižvelgiant į kruopščiai ištirtus klientų skonius ir poreikius. Pakuotės dizainas yra labai svarbus siekiant išskirtinio produkto populiarumo bei jo paklausos. Efektyvus pakuotės dizainas, turi būti sukurtas taip, kad iš karto pritrauktų nuolat skubančio vartotojo dėmesį.

 

Pagrindiniai pakuotės dizaino elementai

Pirmasis įspūdis yra lemtingas, tad pagrindinis pakuotės dizaino iššūkis – sudominti ir pritraukti vartotoją, nurodant produkto pranašumus bei išskirtinumą. Svarbiausia, kad pakuotė suteiktų informacijos apie produktą, jo naudojimą bei gamintoją, apsaugotų jį, išsklaidytų pirkėjo abejones ir per kelias sekundes paskatintų jį pirkti.

Efektyvaus pakuotės dizaino tikslai yra:

  • Paskatinti rinktis siūlomą produktą
  • Patraukti dėmesį ir išsiskirti iš kitų siūlomų produktų gausos
  • Glaustai perteikti pagrindinę prekės ženklo idėją
  • Užmegzti emocinį ryšį su vartotoju
  • Palaikyti ar sukurti lojalius santykius su vartotoju
  • Tapti įsimintinu
  • Suteikti informacijos apie produktą
  • Užtikrinti atliekamų funkcijų teisėtumą ir teisingumą
  • Apsaugoti pakuotėje esantį produktą
  • Informuoti vartotoją, kaip tinkamai naudotis produktu
  • Skatinti nuolatinius pardavimus bei pelningumą (daroma prielaida, kad produktas  pateisins lūkesčius)
  • Rūpintis aplinkos apsauga ir nešti visuomeninę naudą

Tinkamai parinktas prekės pakuotės dizainas skatina nuolatinius pardavimus, kurie didina pelną. 

Produktų pakuotės suteikia produkcijai prasmės bei išskirtinumo. Pažvelkite į ant vienos lentynos sudėliotas skirtingos arbatos pakuotes ir pagalvokite, kaip išsirinktumėte vieną ar kitą arbatą, jeigu nebūtų pakuočių. Svarbiausias pakuotės dizaino uždavinys yra užmegzti ryšį su vartotoju, sukurti ir pateikti išsiskirtinę informaciją.

 

Išsiskirianti pakuotė

Gamintojų pakuotės yra nepastovus verslas konkurencingoje mažmeninės prekybos rinkoje. Kažkada buvusi nesparti produkto įvaizdžio evoliucija dabar lekia pašėlusiais tempais. Egzistuoja didesnė produktų įvairovė nei bet kada anksčiau, taigi vartotojai turi daugiau pasirinkimų ir tuo pat metu jie yra išrankesni. Produkto įvaizdžio kūrimas priklauso ne tik nuo vartotojų, bet ir nuo gamintojo, paslaugų teikėjo tikslų. Jie kovoja dėl išskirtinumo iš kitų siūlomų produktų ir dėl savo rinkos dalies. 

Vidutiniame prekybos centre yra apie 40 000 skirtingų produktų pakuočių. Daugiau nei 70% visų pirkimo sprendimų padaromi apsipirkimo metu, taigi išsiskirti iš minios yra gyvybiškai svarbu. Parduotuvėje yra tūkstančiai produktų, kurie kovoja dėl pirkėjo dėmesio ir, įvairių tyrimų duomenimis, prekybos centro lentynoje esanti pakuotė turi mažiau nei tris sekundes dėmesiui pritraukti. Tai nereiškia, kad pakuotė būtinai turi būti rėžianti akį ar per daug paprasta, ji turi būti aiški, su pateikiama įtikinančia informacija, kuri patrauktų žmonių dėmesį.

Produkto reikalingumas bei paklausa jau nėra vertinama ilgalaikiškumu. Dabar užtenka kelių mėnesių, kartais net savaičių, per kurias produkcijos pakuotės dizainas pasiteisina, arba ne – produkto pakuotės efektyvumas priklauso ne vien nuo vartotojo. 

 

Tikslinės rinkos pasiekimas, pasitelkiant pakuotės dizainą

Prekės ženklo galia yra gebėjimas daryti įtaką vartotojo veiksmams ir yra dažnai pasiekiama per informacijos pateikimą emociniu lygmeniu. Žmonės perka išskirtines istorijas, pateikiamas ant produktų pakuočių, tačiau šios istorijos turi būti autentiškos. Prekės pakuotė turi perteikti prekės ženklo idėją įvairiuose jutimo lygiuose, įskaitant žvilgsnį, prisilietimą, kvapą, garsą ir, kartais, skonį. Ji taip pat turi nuraminti klientą, kad jo pasirinkimas buvo tinkamas. 

Šiandienos vartotojai, sąmoningai ar nesąmoningai, tikisi, kad produktai paveiks juos emociniame lygmenyje. Todėl dėmesys turi būti skiriamas sąžiningam produkcijos pateikimui, visuomeniniams įsipareigojimams ir netgi jausmams, kuriuos vartotojui sukelia produkto pakuotė. Taip pat svarbu, kaip visa tai gali būti naudojama, siekiant sustiprinti ir perduoti prekės ženklo esmę.

Yra daugybė būdų, kaip pakuotės dizainas gali būti panaudotas siekiant sustiprinti prekės ženklo ekspresyvumą – prekių išdėstymas lentynose, prie kasų, naudojimas ir turėjimas namuose. Kūrybiška ir, informacijos požiūriu, teisingai sukurta pakuotė gali padėti prekės ženklui emocionaliai susijungti su jo tiksline rinka ir sukurti gilius, lojalius ir dažnai netgi iracionalius santykius.

Norint, kad pakuotės dizainas sudomintų klientą ir savo kategorijoje išsiskirtų, reikia papildomos, įdomesnės informacijos, tuomet tiksliniai vartotojai šią prekę rinksis nuolat.

Teigiama patirtis, susijusi su tam tikru prekės ženklu, yra kelias į sėkmę. Žinomi prekės ženklai sukuria emocinį ryšį, naudos jausmą bei sąsają su visais, prisidėjusiais prie logotipo kūrimo, ženklo efektyvumo – nuo darbuotojų ir filialų iki investuotojų, vartotojų ir klientų. Prekės pakuotė yra tarsi apčiuopiamas įrodymas įsigyto prekės ženklo.

 

Vizualaus prekės ženklo pakuotės dizainas

Dar vienas svarbus veiksnys, kuris padės išsiskirti – vartotojų atpažįstami simboliai, dalys, kurios išskiria, net aiškiai nematant pakuotės detalių ar prekės ženklo. Dažnai šie papildomi elementai tampa saugoma ir neatskiriama prekės ženklo dalimi, pavyzdžiui: 

  • Forma –  „Coca-Cola“ butelio kontūras
  • Spalva – „Tiffany“ mėlyna – žalia, „Guinness“ juoda ir kreminė
  • Iliustracija/simbolis –  „Nike“ grafinis išlinkimas, „McDonalds“ „M“ raidė, „Apple“ prakąsto obuolio dalis
  • Produkto pavadinimas/apibūdinimas –  KFC šūkis „Finger Lick’n Good“

Veiksminga pakuotė apjungia lytėjimo ir regėjimo signalus, ja perduodamos prekės ženklo vertybės kartu su informacija apie pačią prekę. Forma, medžiaga ir grafikos technika sujungiama į visumą. Taip varžomasi dėl vartotojo dėmesio, perduodama informacija, identifikuojamas produktas ir jo privalumai. Spalvos ar teksto šriftas, produkto ar paslaugos firminis stilius, ir produkto ar paslaugos reklama, kartu sukuria prekės ženklo visumą bei perteikia šio ženklo esmę.

 

Pakuotės funkcionalumas ir estetika

Gera pakuotė turi išlaikyti funkcionalumo ir estetikos pusiausvyrą, kuri vertinama remiantis atitinkamais konkretaus produkto poreikiais, tiksline rinka ir gamintojo reikalavimais.

Tokios savybės, kaip pakavimo medžiaga, kokybė, spalvos, teksto šriftas, išdėstymas, iliustracijos ir nuotraukos sukuria vartotojo įspūdį apie prekės ženklą ar produktą. Kad ir koks būtų įspūdingas pakuotės dizainas, jei jis neatitinka žadamo produkto ar paslaugos apibūdinimo, toks dizainas nebus funkcionalus.

Už daugelio produktų patrauklios išorės slypi kita, tiesioginė nauda vartotojui, kuri gali sustiprinti prekės ženklo suvokimą ir funkcionalumą. Produktas gali išsiskirti paprastu naudojimu, patogiu laikymu, nekenksmingumu aplinkai, universalumu ar mažu nusidėvėjimu.

Mažmeninė prekyba prekybos centruose yra vienas iš konkurencingiausių mažmeninės prekybos sektorių, todėl dažnai vaizdingas pakuotės dizainas ir naujovės yra labiausiai vertinami. Pakuotė dažnai tampa vertingesniu dalyku už patį produktą – pakuotė tampa tiesiog prekės ženklo simboliu.

 

Sveikata ir saugi pakuotė

Pakuotės dizainas atlieka itin svarbų vaidmenį sveikatos priežiūros srityje – jis padeda perduoti daugybę esminių pranešimų, skirtų gydytojams, seselėms ir pacientams. Tai ir informacija apie vartojimo dozes arba vaizdai, suteikiantys pasitikėjimą produktu. Sumani ir naujoviška pakuotė gali padėti tiksliai paskirti vaistus ir neįgaliems ar vyresnio amžiaus žmonėms, palengvinti jų vartojimą.

Svarbu nepamiršti, kad pakuotė yra neatskiriama mūsų gyvenimo ir mūsų namų dalis. Nesvarbu, ar mes to norime ar ne, pakuotė yra tai, ką mes matome kasdien. Ji tampa priemone, suteikiančia žinių apie daugybę dalykų, tokių kaip bendrą gerą savijautą, sveiką mitybą ar netgi pavojų sveikatai.

 

Ekologiškos pakuotės

Poveikis aplinkai ar kenksmingų cheminių medžiagų naudojimas kelia vis didesnį susirūpinimą tiek gamintojams, tiek vartotojams. Žaliosios pakuotės šiuo metu daugiausiai siejamos su perdirbimu, o taip pat keliu, kurį produktas turi įveikti kol pasiekia galutinę prekybos vietą.

Padidinusios produktų, pervežamų ant vienos paletės, skaičių, tokios įmonės kaip „Tesco“, „Wal-Mart“ ir „IKEA“ gali sutaupyti milijonus eurų greito vartojimo prekių segmente, taip sumažinant šiltnamio efektą sukeliančių teršalų emisijų kiekius, pakuočių svorį bei išlaidos. Geras ekologiškos pakuotės dizainas skatina pardavimus ir užtikrina aplinkosaugą.

 

Pakuočių dizaino pavojai

Yra keletas aspektų, į kuriuos reikia atsižvelgti kuriant produkto įpakavimą. Dažniausia gamintojų klaida – persistengimas, žadėjimas per daug, kas sukelia nepalankią vartotojų reakciją. Jeigu tai, ką jūs parduodate, išorėje pavaizduota klaidinančiai ir neatspindi to, kas yra pakuotės viduje, pakuotės dizainas nebėra veiksmingas. Vartotoją galima apkvailinti vieną kartą, tačiau antrą kartą jūsų prekės nepirks ir tikriausiai mielai žodžiu ar socialinės žiniasklaidos kanalais pasidalins savo nusivylimu su kitais potencialiais klientais. 

Venkite plagiatų arba sekimo prekės ženklo lyderio pavyzdžiu, nes tai gali tapti prekės ženklo plagijavimo priežastimi ir jūs galite patirti didelių teisinių išlaidų. Tai neabejotinai paskatins vartotojus dar kartą suabejoti jūsų produktu.

Atkreipkite dėmesį į kultūrinius ir kalbų skirtumus. Kas tinka vienai rinkai, nebūtinai bus pritaikoma kitoje. Tarkime, Artimuosiuose Rytuose negalite naudoti žmonių akių ar basų kojų, nes šiose kultūrose tai nėra priimtina.

 

Pakuotės dizaino konkurencingumas

Mes, vartotojai, gyvename pasaulyje, pilname įvairių pasirinkimų. Geras prekių pakuotės dizainas užtikrina patikimumą ir išskiria prekės ženklą tarp konkurentų. Dar svarbiau yra tai, kad stiprus pakuotės brendas gali būti esminis dalykas, siekiant didesnio pelno, kadangi jūs pabrėžiate unikalios pakuotės būtinumą ir kartu su racionaliu bei funkciniu dizainu priskiriate aiškią poziciją.

 

Pakuotės dizainas – prekės ženklo įkūnijimas 

Kadangi pakuotė tampa prekės ženklo įkūnijimu, savininkai ir vadybininkai turi prisiminti, kad jie yra prekės ženklo saugotojai. Prekės ženklams reikia nuolatinės priežiūros ir dėmesio. Tai reiškia, jog savo prekės ženklą ir kiekvieną jo bruožą turite suvokti tarsi įmonės pristatymą vartotojui. „Apple“ yra puikus įmonės, kurios prekės ženklas visada yra nepriekaištingai prižiūrimas, pavyzdys. Apie pakuotės dizainą reikia galvoti tiek pat, kiek ir apie joje esantį produktą.

Nepamirškite – vartotojo neapgausite. Tai, kaip jie vertina ir suvokia prekės ženklą, priklauso nuo to, kaip jie jį supranta, kokia patirtis yra su juo susijusi ir kaip prekės ženklas patraukia jų dėmesį. Prekės ženklai neišstumia kitų prekės ženklų iš rinkos. Tai daro patys gamintojai dėl savo neatsargumo, netinkamo elgesio ir aplaidumo. Gerbkite ir puoselėkite savo prekės ženklą ir jis jums teiks nuolatinę naudą.

 

Investicijų susigrąžinimas 

Pakuotės dizainas beveik visada daro įtaką įmonės pelnui ir nuostoliams. Pakuotė nebus veiksminga, jeigu bus suvokiama kaip nereikalingos išlaidos ar tik kosmetinis pagražinimas. Pakuotė atneš pelną, jei bus suvokiama kaip strateginė investicija.