Organizacijos firminis stilius – daugiau nei vizitinės kortelės dizainas

Firminis stilius – tai įmonės veidas. Firminis stilius parodo, kokia kompanija yra ar net kokia ji nori būti, teigia geriausi grafinio dizaino specialistai ir pabrėžia, kad firminis stilius turėtų būti svarbus ne tik toms – didžiosioms, užsieninėms, šimtmečių istoriją menančioms kompanijoms, kaip dažnas įsivaizduoja, bet ir Lietuvos verslininkams bei organizacijų lyderiams.

 

Kodėl firminis stilius yra svarbesnis nei dažnas statistinis užsakovas įsivaizduoja? Kas apskritai yra firminis stilius  ir kokios jo apraiškos Lietuvoje. Visus atsakymus rasite šiame įraše. Tikime, kad paneigsime bent kelis mitus apie korporacinio dizaino subtilybes ir svarbą kiekvienai organizacijai.

 

 

Ar Lietuvoje įmonės skiria dėmesį savo firminiam stiliui?

 

Sunku pasakyti. Didžioji dalis dizainerių, tiesa su nenoru, pripažintų, kad bendrovės mieliau kopijuoja, nei renkasi originalų dizaino sprendimą. Kai kurie net pasirenka strategiją palįsti po kurios nors, dažniausiai rinkos lyderio, šešėliu. Tikimąsi, kad vizualiai panašus dizainas ir kitais rodikliais arba pagal vartotojų pozicionavimą priartins prie rinkos lyderių.

Ne viena įmonė, net jei ir nusprendžia kurti originalų korporacinį dizainą, firminio stiliaus originalumą vertina tik vidinėje plotmėje, o išorinei komunikacijai vis tiek pasilieka saugų, jau matytą variantą.

Dar viena dažna, tiek Lietuvos, tiek užsienio užsakovų klaida – kuriamas korporacinis dizainas, nukreiptas į patį save. Ką tai reiškia? Firminis stilius kuriamas mąstant ne apie tai, kokią žinutę komunikuoja ir kaip auditorija įvertins tą dizaino sprendimą, bet pagal tai, kas gražu patiems kompanijos darbuotojams. Neretai pagal tai, kokį skonį ar grožio suvokimą turi įmnės vadovas.

Nors firminis stilius savo prasme yra skirtas formuoti įmonės įvaizdį, deja, remiantis ne vieno Lietuvoje dirbančio dizainerio patirtimi – mūsų šalyje vis dar pamirštama vertinti tai, kas gali duoti pridėtinės vertės. Tačiau dėmesys kreipiamas į tai, kas suteiktų teigiamų emocijų pačiam įmonės šeimininkui. Firminis stilius suvokiamas, kaip savininko atributas, papildomas automobilis garaže ar naujesnio modelio išmanusis telefonas, bet ne kaip vartotojo refleksija į kompaniją. Specialistai teigia, kad firminis stilius turi būti kuriamas galvojant apie tai, ką vartotojas norės ir galės pasakyti apie organizaciją, o ne siekiant vadovui pasirodyti tuo, ką jis turi.

 

 

Kodėl verta kreiptis į profesionalius dizainerius?

 

Ar kalbėtume apie firminį stilių, ar apie kompanijos logotipo, bendrovės internetinio puslapio sukūrimą, 90 proc. lietuvių užsakovų nelinkę pasitikėti dizaineriais profesionalais ir mieliau siūlo „semtis įkvėpimo“ iš užsienio pavyzdžių. Taip, žinoti, ko nori ir ko ne, yra labai svarbu, tačiau tai nėra tas pats, kas pirmojo susitikimo metu parodyti norimą krypti ir duoti dizaineriui startą dirbti, o vėliau kūrybos proceso metu kištis ir dizaineriui neleisti parinkti nė vieno elemento – patirtis, kuria galėtų pasidalinti beveik visi su grafiniu dizainu dirbantys profesionalai. Deja, šeimininko ego išlenda dažniau nei sveikas protas ir dizaineriui iškeliama neįmanoma misija – remiantis savo kompetencija sukurti šiuolaikišką dizainą, kuris atspindėtų šimtą kartų matytus ir morališkai pasenusius užsakovo pageidavimus. Pavyzdžiui, šiuo metu tokie populiarūs trimačio dizaino elementai jau nebėra nei madingi, nei stilingi, tačiau vis dar labai trokštami. Ne vienas dizaineris prisipažins, kad klientui atnešus pavyzdžius ko norėtų, pastarųjų vizualiniai sprendimai jau yra daryti ir perdaryti šimtus kartus, o tokios pačios stilistikos interneto svetainę jau turi n+k skaičius įmonių.

Kodėl verta pasitikėti dizaineriais profesionalais? Pirma, dizaineriai geriausiai žino mados tendencingas, stilistinių sprendimų bangas ir puikiai supranta, kas jau bus pasenę po metų, o koks firminio stiliaus sprendimas komunikuos žinutę „mes esame inovatyvūs, mes esame pirmieji, mes esame modernūs“. Juk kompanijos tikslas nėra būti po konkurento šešėliu, tiesa? Džiugu, kad vis daugiau užsakovų yra linkę „atsiduoti“ profesionalų rankas, tačiau, teisybės dėlei, reikia pripažinti, kad sąlygas diktuoja klientai, ir kol dizainas mūsų šalyje bus suvokiamas kaip paprastas maketavimas, tol situacija rinkoje greitu laiku nesikeis.

 

 

Kokį firminį stilių dažniausiai renkasi užsakovai Lietuvoje?

 

Ties šiuo klausimu norisi liūdnai atsidūsti. Firminio stiliaus poreikio ir svarbos suvokimas mūsų šalyje vis dar nėra kompanijų prioritetų sąrašo viršuje, tad ir į korporacinį dizainą, dažno dizainerio patirtimi, žiūrima atsainiai. Kita, liūdnai populiarėjanti strategija, apie kurią jau buvo užsiminta įrašo pradžioje – rinkos lyderių kopijavimas. Net jei konsultacijos metu specialistų vertinimo, to lyderio vizualiniai sprendimai yra nelogiški, neorganiški, netiktų konkrečiai įmonei, ar galų gale, nepabijokime to žodžio, yra netikę, užsakovas vis tiek pasirinks pirmaujančio konkurento stilistiką. Galbūt vadovaujamasi pasąmoniniu vertinimu, kad supanašėjus su lyderiu, ir pačiam labiau pasiseks..? Deja, tokios mintys nėra racionalios. Tad kas turėtų šviesti lietuviškąjį užsakovą? Profesionalūs dizaineriai. Ar jais pasitikima? Grįžtame prie antrojo klausimo.

 

 

Kodėl firminis stilius toks svarbus?

 

Firminis stilius – tai įmonės veidas. Firminis stilius parodo, kokia kompanija yra ar net kokia ji nori būti. Taip, supratote teisingai – dažnu užsienio pavyzdžiu, net jei įmonės viduje jaučiamas sąstingis, tačiau ji save viešina kaip modernią, lojalią ir inovatyvią, tokia įmonė įsipareigoja savo įvaizdžiu ir yra pasmerkta keistis. Firminis stilius turi atskleisti kompanijos vertybes, norimą išsakyti žinutę, dabartinį ir būsimą potencialą. Tai tas pats, kaip įkvepiantis motyvacinis plakatas, kabantis prieš nosį ir skatinantis būti geresniu. Dar daugiau – tai motyvacinis plakatas, kuris iš tiesų veikia.

 

Antroji firminiam stiliui keliama užduotis – gebėjimas emociškai paveikti vartotoją, kad jis norėtų tapti kompanijos dalimi. Kalbant paprastai, kad vartotojas norėtų įsigyti produktą  ne todėl, kad pats produktas yra geras, o todėl, kad jam asmeniškai imponuoja įmonės vykdoma veikla ar jos įvaizdis. Tikriausiai vienas žinomiausių pastarojo meto pavyzdžių – moderni ir highend’inė (angl. high-end) „Apple“ kompanija ar smagi ir jauna „Google“ komanda – tai jau yra firminio stiliaus everestai. O aukščiausių viršukalnių juk ir reikia siekti, tiesa?

 

 

Kokios yra pastarųjų metų tendencijos?

 

Nors korporacinio dizaino, kaip ir bet kurios kitos vizualinės ar meninės srities pastaruoju metu, tendencijų yra daug ir kiekvienai pristatyti reikėtų skirti bent po vieną įrašą, didžioji dalis dizainerių kaip bendrą tendenciją išskirtų minimalizmo ir aiškių formų kryptis. Kiekviena detalė, kiekvienas akcentas ar pasirinkta spalva vizualiniame sprendime turi tam tikrą prasmę ir paskirtį. Jei pastarosios nėra, tai ir detalės nereikia. Profesionalai idealiu firminio stiliaus pavyzdžiu apibūdintų tokį dizaino spendimą, kuriame firminis stilius ir logotipas papildytų vienas kitą. Apskritai vertinant, firminis stilius eina logine kryptimi, ne menine. Dizaineriai vis dažniau tampa matematikais – kuriant organizacijos firminį stilių reikalingas ne tik kūrybiškumas, bet ir nemenka dalis loginio mąstymo. Profesionalai pabrėžia, kad firminis stilius nėra meninė išraiška, tai – labai konkreti, individuali (!) žinutė, idealiu atveju, nepriklausanti nei nuo užsakovo norų, nei nuo dizainerio asmeninės stilistikos.

 

Darbų pavyzdžiai