Brand’as, firminis stilius ir logotipas, kuo skiriasi?

brand-logo

 

Tikriausiai reikėtų pradėti nuo to, jog angliškas terminas „brand“ vis dar neturi tinkamo vertimo į lietuvių kalbą. Daugelis šį žodį verčia, kaip „prekės ženklas“, bet tai nėra visiškai tikslu. Brandas – kur kas platesnė sąvoka.

 

Taigi, brandas tai nėra vien logotipas, bent jau kaip jį suvokia dauguma. Tuo tarpu logotipas nėra nei jūsų brandas, nei firminis stilius. Logotipo dizainas, firminio stiliaus dizainas ir brandas atlieka skirtingas funkcijas, o visi kartu jie sukuria verslo ar produkto įvaizdį.

 

Kas yra brandas? – tai emocinis firmos veidas, visuma.
Kas yra firminis stilius? – vaizdiniai aspektai, sudarantys brando dalį.
Kas yra logotipas? – forma, identifikuojanti verslą, panaudojant ženklą ar simbolį.

 

O dabar, apie viską iš pradžių.

 

Kas yra brandas?

 

apple

 

Apibrėžti brandą nėra lengva, nors šia tema ir parašyta šimtai knygų. Vis dėlto, trumpai tariant, brandas gali būti apibūdinamas kaip organizacijos, paslaugos ar produkto„asmenybė“, kuri sukuriama žmonių pasąmonėje. Būtina pažymėti, kad dizaineris nesukurs brando, tai gali padaryti tik patys žmonės. Dizaineris sukuria tik brando pagrindą.

 

Dauguma mano, kad brandą sudaro tik kelios dalys – kelios spalvos, keli šriftai, logotipas, šūkis ir galbūt šiek tiek garso. Tačiau iš tikrųjų viskas yra kur kas sudėtingiau. Galima sakyti, jog brandas tai „firmos veidas“. Pagrindinė idėja ir koncepcija, slypinti už žodžių „firmos veidas“, yra ta, jog viskas, ką daro įmonė, viskas, ką ji valdo, ir viskas, ką ji sukuria, turi atspindėti verslo vertybių ir tikslų visumą. Štai šios idėjos vystymo nuoseklumas sukuria įmonė veidą bei parodo, ką ji gina, kuo tiki ir kodėl egzistuoja. 

 

Puikus pavyzdys – žinoma IT kompanija „Apple“. „Apple“ kuria bendrą humanistinę kultūrą bei tvirtą verslo etiką, kuriai būdingas savanoriškumas, kilnių tikslų palaikymas ir dalyvavimas bendruomenės gyvenime. Šios verslo vertybės aiškiai matomos įmonės veikloje, pradedant pažangiais produktais ir reklama, baigiant klientų aptarnavimu. „Apple“ yra emocionaliai humanistinis brandas, kuris turi ryšį su žmonėmis – kai pastarieji perka „Apple“ produktus ar naudojasi įmonės paslaugomis, jie jaučiasi brando dalimi, tarsi šeima. Tai emocinis ryšys, kurį sukuria būtent brandas, o ne tik gaminiai ir savotiškas logotipas.

 

Kas yra firminis stilius?

 

coca-cola2

 

Vienas iš pagrindinių brando ar „firmos veido“ vaidmenų yra firminis stilius.

 

Dažniausiai firminio stiliaus dizainas yra paremtas vaizdinės komunikacijos priemonėmis, kurios paprastai būna sudėliotos firminio stiliaus knygoje. Šioje knygoje taip pat nurodoma, kaip pritaikyti įmonės firminių stilių, naudojant patvirtintą spalvų paletę, šriftus, išdėstymus, matmenis ir pan. Firminis stilius užtikrina, kad įmonės tapatybė yra suprantama ir vieninga, o tai savo ruožtu leidžia atpažinti brandą.

 

Įmonės firminį stilių sudaro daugybė vaizdinių priemonių:

 

  • Logotipas (bendras firminio stiliaus ir brando simbolis)
  • Atributika (firminiai blankai, vizitinės kortelės, vokai ir t.t.)
  • Papildoma rinkodara (skrajutės, lankstinukai, knygos, interneto svetainės dizainas ir t.t.)
  • Produktai ir jų pakuotės
  • Aprangos dizainas (matomi drabužiai, kuriuos dėvi darbuotojai)
  • Iškabos (interjero ir eksterjero dizainas)
  • Reklaminiai pranešimai  (perduodami tiesioginiais ar netiesioginiais komunikacijos būdais)
  • Įvairios nevaizdinės priemonės (garsai, kvapai ir t.t.)

 

Visi šie išvardinti dalykai sudaro įmonės firminių stilių bei sustiprina brandą, tačiau logotipas yra tarsi firminio stiliaus ir brando junginys, pavaizduotas vienu aiškiu ženklu. Logotipas dažnai tampa net viso verslo simbolis.

 

Kas yra logotipas?

 

 

Norėdami suprasti, kas yra logotipas, pirmiausia turime suvokti, kam jis skirtas – atpažinimui.

 

Naudojant prekės ženklą, simbolį ar parašą, identifikuojama įmonė ar produktas. Logotipas tiesiogiai nereklamuoja įmonės, verslą jis apibūdina tik dalinai. Savo reikšmę logotipas įgyja dėl vaizduojamo daikto kokybės, o ne atvirkščiai – logotipas skirtas nurodyti tapatybę, bet ne aiškinti. Tai, ką logotipas reiškia, yra daug svarbiau negu, tai, kaip jis atrodo.

 

Apie logotipus galvokite kaip apie žmones. Mums patinka, kai mus vadina vardais, o ne painiais ar lengvai pamirštamais apibūdinimais, tarkime, „šviesiaplaukis vyrukas, kuris visada dėvi rožinės spalvos drabužius“. Taip ir logotipas tiesiogiai neapibūdina verslo teikiamų paslaugų, tačiau nusako verslą, kad jį būtų galima atpažinti ir įsiminti.

 

Taip pat svarbu paminėti, kad tik tada, kai logotipas tampa atpažįstamas, jis pradeda veikti taip, kaip yra sukurtas. Kaip ir mes pirmiausia turime sužinoti žmonių vardus, o tik tada juos pradėsime atpažinti. Logotipas identifikuoja verslą ar produktą pačia paprasčiausia forma.

 

 

Darbų pavyzdžiai